Dvd-review: Reedswain WK-dvd's

Anthony Van der Planken
| 0 reacties
Dvd-review: Reedswain WK-dvd's

Volg Voetbalkrant nu via WhatsApp!

DE KOUS VAN SUURBIER

Door Wout Visser

Al surfend op internet vind ik een dvd-serie over de FIFA World Cup. Voetbal dus. Bijzonder is, dat deze serie uitgegeven wordt door de Amerikaanse Reedswain dvd. Wat hebben Amerikanen nou met voetbal? Ze noemen het soccer, en we weten allemaal dat voetbal in hun land een kleine sport is. Rond 1980 importeerden de Amerikanen voor goed geld grootheden als Cruijff, Van Beveren, Neeskens, Beckenbauer en Van Hanegem. Zij voetbalden in de Amerikaanse operette-competitie, voor clubs met namen als de New York Cosmos, de Fort Lauderdale Strikers en de Los Angeles Aztecs. Overigens heeft het Amerikaanse voetbal zich in de laatste jaren serieus ontwikkeld, vooral bij de vrouwen.

Terug naar de Reedswain-dvd's. Ik tel er zeven, die de hele WK-geschiedenis beslaan. Van 1930 tot 2002. Per dvd worden vaak meerdere WK's in één film van normale lengte geperst. Het doet me denken aan Amerikaanse toeristen, die Londen-Parijs-Rome-Berlijn in vier dagen afreizen. Maar deze dvd-serie is óók een officieel Fifa-product, dus mag je kwaliteit verwachten.

Nieuwsgierig geworden, bestel ik deel 2. Dat gaat over de drie WK's van 1966 tot en met 1974. Engeland-Mexico-West Duitsland. Een interessante periode, waarin het voetbal sterk verandert. Van het statische model uit de jaren vijftig, via een grandioos Brazilië-1970, tot aan het kwikzilver van Oranjes Totaalvoetbal.

De Amerikaanse dvd heeft een Engelse commentator, die deze grote lijn heel goed bespreekt. Zijn evenwichtige keuze van de beelden kenmerkt alle stijlen en veranderingen, en toont alle grote momenten. Minpuntjes: de af en toe matige beeldkwaliteit, en wat onzuiverheden in de details. Zo woont scheidsrechter Rudi Glöckner (finale 1970) volgens Reedswain in West-Duitsland, terwijl de man uit de DDR komt. Ook wordt Ruud Krol in een spelfragment voor Johnny Rep aangezien.

Het neemt niet weg, dat ik de helicopterview van deze dvd heel goed vind. Temeer omdat hij een periode van acht jaar bestrijkt, waarin zoals gezegd veel verandert. Een uitstekende presentatie vanuit een neutraal gezichtspunt. Zo prijst de Engelse commentator Oranje-74 de hemel in, maar waardeert ook de uitgekookte manier waarop de West-Duitsers wereldkampioen worden. Dat laatste spitst hij vooral toe op het inzicht van coach Helmut Schön, en op het leiderschap van Spielführer Franz Beckenbauer.

Tenslotte heeft de dvd ook een vrolijke noot. Bij Nederland-Argentinië van 1974, in de stromende regen, wordt Wim Suurbiers rechterkous door een tackle tot over zijn schoen naar beneden getrokken. Suurbier voetbalt verder, gehinderd door een wapperende kous aan zijn voet. Dan speelt hij de bal af, en hijst het kledingstuk weer op. Alles heel snel, want in Oranjes complexe Totaalvoetbal moet iedere speler onafgebroken bij de les blijven. Negentig minuten lang.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je nu in voor de Voetbalkrant nieuwsbrief